Rank: Newbie Grupper: Member
Registrerade sig: 12/28/2008 Meddelanden: 1 [Points]: 3 Område: Höften
|
Hej,
Jag är 'import' från Nederländerna. Som ni förmodligen vet cyklar man mycket där nere...men det tänkta jag inte tag upp igen. Däremot skulle jag gärna påpeka för er som har allvarliga höftproblem och som inte vet detta: Det finns sedan december 1996 en typ av höftprotes som är överlägsen i kvalitet när den jämförs den traditionella typen med sina begränsningar. Årligen får 14000 svenskar en höftoperation men av dessa lyckas endast 280 till 300 få den nya protes typen som bekrivs på engelska som "Hip Resurfacing" och här i Sverige döptes till "ytersättningsprotes". Jag fick en sådan protes i januari 2007 och gjorde en sajt med mycket information till höftpatienter. En sak som jag påpekar är bland annat att våra ortopeder oftast inte vet vad en ytersättningsprotes är och vilka stora fördelar den har över all andra. Patienter får inga upplysningar om ytersättningsproteser heller och får en då i stället en hederlig höftprotes tryckt in benet, varför först benhalsen sågas bort. Detta händer in alls med den nya protesen som jag har. Skillnaden syns tydligen i antalet med hela 14000 hederliga proteser och endast 280-300 ytersättningsproteser per år. I min åsikt borde minst hälften, eller 7500 patienter per år få den senaste typen! Listan med allt det där innebär är alldeles för stor att visa här, så vid intresse titta gärna på http://resurfacingscan.be. Det finns också en egen svensk kontakt/supportgrupp, "Nordenshippies", med idag 62 mest svenska deltagare. I alla fall kan jag berätta att jag för göra allt, delta i kampsport, bråttning, jag får hoppa, springa, simma, åka skidor, vattenskidor och cykla självklart! verkligen allt du bara kan komma på, inga begräsningar någonstans!
Jag är en lekman i medicinska området men hjälper så mycket jag kan vid frågor relaterade till höftproblem!
Ron van Mierlo
|